جذب سرمایه گذار خارجی بدون اصلاح قوانین ممکن نیست

اخبار و مقالات » اخبار

تعداد بازدید : 3704

تاریخ ثبت : دو شنبه 26 مرداد 1394


مهندس جمشید بصیری - عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران - با اعلام این مطلب که جذب سرمایه گذاری های جدید داخلی و خارجی ، نیازمند انگیزه های جدی است ، به نساجی نیوز گفت : تحقق سرمایه گذاری های مشترک خارجی را در بهبود وضعیت تولید و صنعت موثر می داند و اصلاح قوانین و مقررات دست و پاگیر توسط دولتمردان را در جهت فراهم شدن جذابیت و انگیزه لازم برای حضور سرمایه گذار خارجی در کشور امری ضروری برشمرد.

وی افزود : سرمایه گذاران به دنبال کسب سود بیشتر هستند و فعالیت در عرصه های سودآور را ترجیح می دهند کما اینکه در سال های بسیار دور تا امروز سرمایه گذارانی همچون حاج امین الضرب ها، اقبال ها، تفضلی ها، کوروس ها، لاجوردی ها، مقدم ها و... با تکیه بر هوش و شمّ اقتصادی به دلیل سودآوری صنایع نساجی، این صنعت را برای فعالیت خود انتخاب کردند و از سال 1332 تا سال 1342 شاهد راه اندازی پنج هزار کارخانه نساجی در کشور بودیم در حالی که تا پیش از این زمان، تعداد کارخانه های نساجی به 200 عدد هم نمی رسید!

بصیری گفت: در آن سال ها، جهت قوانین و مقررات به سمت و سویی حرکت کرد که فعالیت در نساجی سودآور به نظر می رسید و سرمایه گذاری در آن زمینه تضمین شده بود به همین دلیل سرمایه گذاران بسیاری جذب این صنعت شدند و تا پایان سال1357 ، هشت هزار واحد نساجی فعال بود.

به گفته عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران، روند سودآوری نساجی ادامه داشت تا وضع قوانین و مقررات به نحوی پیش رفت که سرمایه گذاری در صنایع دیگر سودآورتر به نظر رسید.

بصیری در پاسخ به این سوال که کدامیک از بخش های صنایع نساجی ( اعم از تولید الیاف، پوشاک، فرش ماشینی و...) در شرایط فعلی دارای مزیت نسبی بیشتری هستند، عنوان داشت: به نظر می رسد فرش ماشینی در شرایط بهتری به سر می برد اگرچه این بخش نیز با چالش ها و مشکلاتی روبروست.

وی مقصر اصلی ایجاد پدیده قاچاق را عملکرد ضعیف دولت در قانون گذاری دانست و گفت: متأسفانه دولت نتوانست قوانین و مقرراتی وضع نماید که سرمایه را به سوی صنایع نساجی جذب نماید . اگرچه آن قدر از پیشرفت و توسعه بازمانده ایم و دنیا پیشرفت کرده است که صنایع نساجی به این سادگی ها، نمی تواند به جایگاه درخشان خویش بازگردد.

بصیری تأکید کرد: در صورت اصلاح قوانین و مقررات این احتمال وجود دارد که در سال های آینده شاهد رونق صنایع نساجی باشیم در غیر این صورت واحدهای نساجی آن قدر در جا خواهند زد تا سرانجام از حرکت بایستند. وی در عین حال معتقد بود قضاوت در مورد تبعات رفع تحریم ها بر صنایع نساجی و پوشاک هنوز زود است.

 

پشتیبانی و مشاوره رایگان خرید فرش را با ما تجربه کنید - شماره تماس ما  03155535153 داخلی 123

نویسنده : شرکت فرش زمرد کاشان

منبع : دبیرخانه انجمن صنایع نساجی ایران

کلمات کلیدی: صنایع نساجی ، سرمایه گذاری خارجی ، فرش ماشینی

برچسب ها: