راهنمای انتخاب و خرید فرش ماشینی

اخبار و مقالات » مقالات

تعداد بازدید : 11878

تاریخ ثبت : يک شنبه 21 مرداد 1397


 

راهنمای انتخاب و خرید فرش ماشینی

 

هنگام خرید از فروشنده بخواهید تا تمام فرشهایی که در فرم و اندازه دلخواهتان است را به شما نشان دهد و یا اصطلاحاً ورق بزند تا بتوانید از میان آنها  چند تخته فرشی را که به سلیقه تان نزدیک  تر است انتخاب کنید.

سعی کنید ازشرکتی فرش خریداری کنید که در انتخاب به شما آزادی عمل می دهد

 

بررسی فرش از لحاظ طرح و اندازه

 

از چند سانتیمتر اختلاف در ابعاد فرش در قسمتهای بالا و پایین که اصولاً از مشخصات فرش دستباف میباشد میتوان چشمپوشی کرد ولی بیشتر از این حدود بخصوص در قالیچههای کوچک عیب فرش به شمار میرود. با تاکردن فرش از وسط و روی هم قرار دادن این دو قسمت میتوان تقارن طرح را نسبت به محورهایی که از مرکز فرش میگذرند سنجید.
این کار را میتوان به وسیله متر و یا خط کش مدرج نیز انجام داد و فاصله نقاط مختلف فرش را نسبت به یکدیگر اندازه گرفت. تقارن رنگ را در طرح های بافته شده در فرش مورد توجه قرار دهید و همچنین دقت کنید که طرح ها و اشکال طرح در متن فرش ناتمام رها نشده باشد و هر خط و شاخهای شکل و امتداد طبیعی خود را داشته باشد.

 

بررسی رنگ فرش در نور طبیعی و توجه به رنگ اطمینان از ثبوت رنگهای آن

 

فرش را باید از زوایای مختلف و در نور طبیعی بررسی کرد. رنگ فرش در جهت خواب آن تیره تر ازجهت عکسش به نظر میرسد در نتیجه خطوط طرح در جهت عکس خواب به نحو مشخص تری دیده میشود.
رنگ فرش در تمام سطح می بایست یکنواخت باشد بخصوص در فرشهای بوم ساده نباید دو رنگی و اختلاف رنگ دیده شود. بنابراین رنگ فرش باید به اندازه کافی غنی و کامل باشد. دقت بفرمایید رنگ قسمت انتهایی پرز با رنگ سطح فرش اختلاف نداشته باشد چون این اختلاف نشان دهنده آن است که فرش با رنگهای جوهری رنگ شده است.
با کشیدن تکه پارچه ای مرطوب بر روی قسمتهای رنگ دار مشکوک میتوانید از ثبوت رنگهای فرش اطمینان حاصل کنید.

 

بررسی کیفیت پرزهای فرش

 

پرز فرش باید با دوام، درخشان و انعطاف پذیر باشد. فرشهایی که پرز نرم دارند کم دوام تر از فرشهایی هستند که پرز ضخیم دارند و همچنین بیشتر گرد و خاک را جذب می کنند. فرش هایی که پرز زبر دارند بهتر هم تمیز می شوند.

توجه داشته باشید ارتفاع پرز معیار ظرافت فرش نیست. برای کنترل کیفیت پرزهای فرش و کیفیت پرداخت آنها باید روی پرزها دست بکشید. در قسمتهای مختلف ارتفاع پرزها باید به یک اندازه بوده و اثری از موج در آنها نباشد.یکی از دلایل نامنظم بودن پرزها علاوه بر پرداخت نامناسب و نامنظم، شستشوی خشن الیاف فرش است.

 

مطالعه پشت فرش از لحاظ نحوه تراکم و کوبیدگی پودها و یکنواختی طرح

 

شاید مهمرین عاملی که در انتخاب فرش باید مورد توجه قرار گیرد بافت آن است.
برای بررسی چگونگی بافت بهتر است فرش را از قسمت پشت بررسی کنید چون کیفیت بافت از پشت فرش مشخصتر است.
اطلاعاتی که با مطالعه پشت فرش به دست می آید ممکن است با بررسی رویه فرش به تنهایی میسر نشود از جمله تعداد گرهها، نحوه تراکم و کوبیدگی پودها و همچنین یکنواختی طرح. شمارش دقیق گرهها در واحد سطح را به کمک ذرهبینی که به یک قاب مدرج به واحدهای اندازهگیری (سانتیمتر – اینچ) متصل شده است میتوان انجام داد.
با این وسیله تعداد گرهها را در عرض و طول یک قاب جداگانه بشمارید و در یکدیگر ضرب نمایید تا تعداد گرههای موجود در واحد سطح فرش به دست آید.
ولی در این کار نهایت دقت باید معمول شود چراکه تنها اختلاف شمارش یک و یا دو گره نتایج بسیار غلطی را در محاسبه کلی ارائه خواهد داد.
جهت محاسبه دقیق تر بهتر است شمارش گرهها را در چند نقطه مختلف فرش انجام داده و معدل آنها را ملاک محاسبه قرار دهید (تراکم قسمتهای پایین فرش معمولاً بیشتر از قسمتهای بالایی آن است).
در مورد بافت فرش توجه داشته باشید که پود فرشهای یک پوده هیچگاه به چشم نمیخورد و تنها در فرشهای دو پوده و بیشتر است که بعضاً در پشت فرش امتداد پودها دیده میشوند و هرگاه ردیفهای بافته شده بهتر کوبیده شده باشند پودها کمتر دیده میشوند.

 

بررسی فرش از لحاظ پوسیدگی و همچنین رفوشدگی

 

با ملاحظه پشت فرش قسمتهایی که بافت نادرست داشته و یا احتمالاً پوسیده و یا رفو شده اند را بهتر می توان تشخیص داد. قسمتهای رفو شده معمولاً زبرتر و محکمتر از سایر نقاط فرش است و با کمی دقت علائم سوزن خوردگی را میتوان در آن مشاهده کرده و بعلاوه با تا کردن فرش در قسمتهای مشکوک به پوسیدگی، صدای خفیف و مخصوص شکستگی احساس خواهد شد.

 

خریداری از تجارتخانه های معتبر که فرش شما را ضمانت می کنند

 

در مورد مکان خریداری فرش باید گفت که هیچگاه فرش را از افراد نامشخص و مشکوک خریداری نفرمایید. برای و جلوگیری از هدر رفتن نقدینگی و گرفتاریهای بعدی منطقیتر است حتی با قیمتهای بالاتر فرش را از تجارتخانههای معتبر و با سابقه و یا از نمایندگی هایشان خریداری کنید.
هنگام خرید فرش حتماً فاکتور خرید و ضمانتنامهای راکه دربردارنده تمام مشخصات فرش است، از فروشنده تحویل بگیرید. این مدارک هنگام خرید و فروش بعدی، سرقت، بیمه و حمل و نقل فرش بسیار مفید خواهد بود.
در ضمانتنامه فرشهای قدیمی و آنتیک علاوه بر مشخصات معمولی باید سال بافت و حتیالمقدور شجرهنامه فرش مندرج باشد.

 

 

هماهنگی با دکوراسیون منزل

 

رعایت برخی از اصول مرتبط با انتخاب فرش و دکوراسیون، علاوه بر آنکه نشانگر ذوق و سلیقه خریدار است در دوام و پاکیزگی و نمود هرچه بیشتر فرش نیز تاثیر بسزایی دارد.
در این ارتباط باید عوامل رنگ، بافت و طرح فرش را مورد توجه قرار داد. به عنوان مثال فرشهای کم دوام، ظریف، ابریشمی، قدیمی و عتیقه و یا زمینه روشن را نباید در اتاق نشیمن، ناهارخوری و اتاقهای کودکان پهن کرد. محلهای مناسب برای اینگونه فرشها معمولاً اتاقهای پذیرایی، خواب، کتابخانه و به طور کلی مکانهای کم رفت و آمد میباشد.
فرش اتاق ناهارخوری باید به اندازهای باشد که پایههای صندلیهای موجود در اطراف میزناهارخوری کاملاً بر روی آن قرار گیرد.
به عبارتی دیگر ابعاد فرش باید از هر طرف حداقل ۶۰ تا ۷۰ سانتیمتر بزرگتر از اندازهی میز ناهارخوری باشد . در سالنهای پذیرایی فرش مقابل مبلها و کاناپه را به اندازهای انتخاب میکنند که ضمن پوشش مساحت مور نظر مقداری از سطح آن نیز زیر پایههای مبلها و کاناپه قرار گیرد.
توصیهای دیگر که در این خصوص داریم این است که هیچگاه مساحت فضای مقابل کاناپه و مبلها را با یک جفت قالیچه مفروش نفرمایید چراکه از نقطه نظر زیبایی تاثیر نامطلوب و ناخوشایندی دارد.

فاکتور طرح در انتخاب فرش برای مکانهای مورد نظر نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است.به عنوان چند اصل کلی میتوان گفت که در منازل و محلهایی که با مبلمان استیل  تزئین شده اند،طرحهای گلدار و همچنین فرشهایی با طرحهای هندسی و در آپارتمانها و ساختمانهایی که مبلمان آنها از نوع مدرن است فرشهایی با طرحهای هندسی و شاخه شکسته جلوه و زیبایی بیشتری دارند. فرشهای ترنج دار در سالنهای پذیرایی و در محلهایی که نقش ترنج آن در معرض دید کامل باشد و قالیهایی با نقش سرتاسری و یا خنثی در سالنهای ناهارخوری و پذیرایی و نشیمن و کتابخانه منظره بهتری دارند.

 

پشتیبانی و مشاوره رایگان را با ما تجربه کنید - شماره تماس ما  09138349200

منبع : http://irancarpet.org

کلمات کلیدی: رنگ فرش ، پرز فرش ، تراکم فرش ، پوسیدگی فرش ، فروشگاه معتبر ، دکوراسیون منزل

برچسب ها:

پاسخ به این نظر

کوثر امینی

1397/10/25

من هیچ وقت فکر نمیکردم فرش رو بشه اینترنتی خرید کرد . اما با خوندن این متن و مشاوره ای که بهم دادید تونستم یه فرش مناسب برای خونه کوچیکم بخرم . ممنونم واقعا

پاسخ به این نظر

جعفری

1397/10/25

مشاوره زمرد خیلی خوب هست . اما من فرش گردویی میخواستم موجود نبود . 20 روز طول کشید تا بافته شد . اگر زودتر آماده میشد خیلی بهتر بود . البته شب عید بود . ممنون