حاج حسن تفضلی پدر نساجی ایران

اخبار و مقالات » مقالات

تعداد بازدید : 4951

تاریخ ثبت : پنج شنبه 30 آذر 1396


نامش حسن بود و درسال 1276 ه.ش دیده به جهان گشود. پدرش تاجر بود و خودش نیز تا دهه چهارم عمرش به تجارت فرش پرداخت.

حسن تفضلی از مدیران و کار آفرینان نامدار صنعت ریسندگی ایران است. نخستین کارخانه ریسندگی را در آذر 1313 درکاشان بنیاد گذاشت و در سال های بعد کارخانه های شماره 2 و شماره 3 رادر آن شهر راه اندازی کرد. حسن تفضلی از نخستین مدیران سنتی ایران است که به اقتضای زمان به مدرنیسم و الزامات ناشی از آن در صنعت و اقتصاد پای بند شد. به او "پدر نساجی ایران" لقب داده اند.

 

حاج حسن تفضلی

در طول حیات 90 ساله اش کریمانه خدمات شایانی نه تنها به کاشان که به کل ایران کرد. از جمله فعالیتهای فرهنگیش می توان به مرمت مقبره محتشم کاشانی ، چاپ کتیبه های اشعار محتشم در تیراژ بالا و ارسال به تمامی نقاط کشورنام برد. خدمات عام المنفعه بسیاری هم داشتند از جمله کمک به ساخت و تاسیس مساجد ، حسینیه ها و هیئات مذهبی، دست گیری از مستمندان و ایتام، ساخت مرکز رادیولوژی و سی.سی.یو برای بیمارستان کاشان وهمچنین بنیانگذاری نهادهای غیر دولتی و مردم نهاد مثل اتاق بازرگانی کاشان در سال 1334 می توان اشاره نمود.

ایشان به نهادهای نوپای انقلابی مثل بنیاد شهید هم بسیار کمک کردند و بسیاری از خدمات ایشان هنوز هم نه تنها از دید مردم بلکه از دید خانواده ایشان هم پنهان مانده است.

حسن تفضلی کاشانی

 

اما بزرگ ترین اثر که ایشان را شهره عام و خاص کرد، بنیانگذاری کارخانجات ریسندگی و بافندگی کاشان در سال 1313 بود که بعدها در فازهای بعدی کارخانه های شماره 2 و شماره 3 آنرا نیز بنیان گذاشت و چنین بود که وی را "پدر نساجی ایران" لقب دادند اما مردم شهر او را به نام "ارباب" و بعدها "حاجی ارباب" می شناختند.

"حاج حسن تفضلی" یا بقول مردم کاشان "ارباب تفضلی" نام آشنای مردم این دیار است . میزان محبوبیتش را می توان از جمعیت عظیمی که برای مشایعت پیکرش در آبان 1366 آمده بودند بخوبی درک کرد - روحش شاد و یادش گرامی

 

پشتیبانی و مشاوره رایگان را با ما تجربه کنید - شماره تماس ما  09138349200

منبع : شرکت فرش زمرد کاشان

کلمات کلیدی: حسن تفضلی ، پدر نساجی ایران ، کارخانه ریسندگی ، خیر مردمی

پاسخ به این نظر

روح الهی

1397/10/25

روحشون شاد . کاش انسان های اینچنینی الان هم بودند .

پاسخ به این نظر

محمدی

1397/10/25

نصف فامیل ما کارگر مرحوم تفضلی بودن و همیشه خاطرات مربوط به ایشون و در جمع تعریف میکنند . خدا رحمتشون کنه

پاسخ به این نظر

سعیدی

1397/10/25

من زندگینامشون و خوندم . واقعا انسان والایی بودن . خدا بیامرزتشون