صادرات فرش ماشینی

اخبار و مقالات » مقالات

تاریخ ثبت : پنج شنبه 12 بهمن 1402


بازاریابی با هدف صادرات فرش ماشینی

 

اولین فرش ماشینی در ایران در اوایل دهه ۵۰ و در شهر کاشان بافته شد و بعدها به دلیل تنوع، قیمت مناسب و سرعت تولید از آن استقبال زیادی شد.. با گذشت بیش از ۵۰ سال از ورود این صنعت کارخانه های زیادی در ایران ایجاد شدند و کیفیت فرش ماشینی روز به روز بالا رفت طوری که که  در زمان کوتاه رغيب فرش دستباف شد و کارخانجات به دلیل رقابتی که در بازارهای داخلی شکل گرفت به کیفیت رو آوردند.

 

 

فرش ماشینی از مهمترین و قدرتمند ترین بخش های صنعت نساجی ایران است و به ویژه در چند سال گذشته فاصله خود با سایر بخش های صنعت نساجی را بیشتر کرده و خود را در رتبه اول کالای صادراتی نساجی قرار داده است.
هنر و نقاشی پشتوانه صنعت فرش ماشینی ایرانی است. از دلایلی که ایران را مهد قالی جهان می شناسند، طرح و نقش منحصر به فرد و چشم نواز فرش و قالی ایرانی است. ایران در بین ۶ کشور صاحب سبک و بزرگ فرش ماشینی است و شهرت فرش ایرانی در دنیا نشان از مهارت ایرانی ها در تولید این محصول دارد.فرش ماشینی دستباف گونه، گلیم فرش، موکت های نمدی و تافتینگ، فرش چهل تکه، تابلو فرش، فرش مدرن، فرش سجاده ای، پادری، کفپوش، کناره ، فرش کودک، فرش ترک، نخ موکت، قالیچه ابعادی و… از محصولاتی است که توسط کارخانه های فرش بافی ایران تولید و عرضه می شود.

در واقع صادرات فرش ماشینی و دستباف صنعت مهمی برای کشورمان است. سال هاست که بازرگانان داخلی با اطمینان از کیفیت و خاص بودن محصولات ایران تلاش کرده اند تا با تدوین بهترین استراتژی های بازاریابی سهمی بزرگ و مهم در بازار جهانی داشته باشند. هرچند که به دلیل تحریم های اقتصادی و تنش های سیاسی بین ایران و سایر کشورها، صادرات این کالا ایرانی در برخی مناطق با محدودیت مواجه شده است.

با این حال با وجود چالش های متعدد، بسیاری از فرش های ایرانی همچنان به کشورهای اروپایی، آسیایی و حتی آمریکا صادر می شوند و به دلیل زیبایی، کیفیت و اهمیت فرهنگی مورد توجه قرار می گیرند. کارخانجات فرش ماشینی تقریبا در همه استان های کشور وجود دارند اما شهرهای کاشان، آرام بیدگل، مشهد، کرمان، یزد، شیراز، تهران، دلیجان و اصفهان از شهرهایی هستند که تمرکز کارخانجات فرش بافی کشور در این مناطق است. شهرهای کاشان و آرام بید گل استان اصفهان از مهمترین شهرهای تولیدکننده فرش ایران و حتی جهان پس از شهر غازی آنتپ ترکیه است. حدود ۸۰۰  کارخانه فرش ماشینی در این دو شهر قرار دارند و ۷۰ درصد تولید کنندگان فرش ماشینی کشور در این دو شهرند .

 

چگونه صادرات فرش ماشینی را افزایش دهیم ؟

 

سیاست های افزایش فروش صادرات انواع فرش ماشینی در هر کشوری متفاوت می باشد و مسلما نتایج گوناگونی هم دارد ، در بعضی از فصل های سال همواره شاهد برگزاری نمایشگاه هایی بین المللی فرش ماشینی در پایتخت کشورمان  هستیم که یکی از این سیاست های افزایش فروش همین امر می باشد.

این کار باعث می شود افرادی گوناگون از تمامی نقاط دنیا به تهران پایتخت ایران بیایند و از این نمایشگاه بازدید خوبی انجام دهند  همین امر موجب شده که تولید کنندگان طرح و نقش فرش ماشینی را بسیار متفاوت کنند تا با تمامی سلیقه ها جور شود و هر کسی با هر نژادی از این نمایشگاه بتواند خرید کند اینجا همان نقطه ای هست که می توانند تولید کننده های فرش ماشینی با هم رقابتی خوب و سالم در صادرات فرش ماشینی از ایران به کشور های خاورمیانه و اروپایی داشته باشند.

برای صادر کردن فرش ماشینی مراحلی گوناگونی وجود دارد که می توانیم برای شما ذکر نماییم ولی این روند گاها مشکلاتی دارد یا کمی زمان بر است از این رو با طی کردن این مراحل می توانید مجوز صادرات فرش های ماشینی را کسب کنید و صادرات خود را از کشور خودمان به سراسر دنیا انجام دهید پس با ما همراه باشید :

۱)     اولین قدمی که باید برداشته شود گرفتن کارت بازرگانی از اتاق بازرگانی شهر خودتان است

۲)     اگر کالای شما برای صادرات شامل تقسیم بندی خاصی می باشد باید نوع مجوز آن را هم مشخص کرد

۳)     طریقه بازاریابی برای صادرات فرش ماشینی به هر نقطه از جهان البته با انتخاب کشور مورد هدف خود

۴)     چگونه ارسال کردن پیش فاکتور برای خریدار محصول ما

۵)     انتخاب روش معامله با تاجر مد نظر ( تحویل فرش ماشینی در مرز های ایران )

۶)     همچنین نحوه ارسال کالای خود به مرز کشورمان و بارنامه کردن محصول خود برای صادرات فرش های ماشینی

۷)     شما برای ثبت اطلاعات اظهارنامه صادراتی در گمرک باید کد کاربری در سامانه را نیز دریافت کرده و سپس اقدام نمایید

۸)     طریقه اخذ مجوز های بهداشت و استاندارد برای تشریفات گمرکی

۹)     روش دریافت ضمانت نامه گمرکی از تاجران برای صادرات فرش های ماشینی

۱۰)  نحوه قیمت گذاری محصولات گمرکی

در صورت طی نمودن تک تک این مراحل بالا می توانید صادرات فرش خود را آغاز کنید و همچنین برای این کار می توانید با افرادی خبره و با تجربه ای که در این زمینه چندین سال کار کرده اند کمک گرفته تا در این راه پر فراز و نشیب موفق باشید .

⚡ در یک بازار چندمیلیاردی، صادرات فرش ماشینی ما کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار است  که رقم قابل قبولی نیست. اما همین صادرات پایین هم شاخص مناسبی برای عملکرد شرکت های ایرانی در بازارهای صادراتی نیست و اوضاع بدتر از این است زیرا بیش از ۵۵ درصد صادرات فرش ماشینی ایران به دو کشور عراق و افغانستان است.

 

 

شرایط صادرات فرش ماشینی به سایر کشورهای جهان

 

در معقوله صادرات باید مجموعه ای از فاکتورها و موارد را در نظر گرفت به این دلیل که هر کشوری وابسته به دین ، فرهنگ ، هنر و شرایط اقتصادی حاکم در آن متقاضی فرش هایی با طرح و رنگ های خاص و متفاوت در ابعاد مختلفی می باشد. بیان این نکته در این قسمت ضروری است که قیمت خرید فرش ماشینی به صورت عمده تاثیری به سزا در برخی کشورهای جهان دارد. در ادامه چند نمونه ذکر می کنیم تا این موضوع را دقیق تر متوجه شوید ؛

    کشور افغانستان

مثلا مردم کشور افغانستان خریدار فرش های با تراکم پایین مانند فرش ۴۴۰ شانه و ۳۵۰ شانه با تراکم ۹۶۰ می باشند. تاجران افغانی به دنبال خرید فرش عمده ارزان هستند و قیمت فرش اولین عامل مهم در شکل گیری معامله میباشد.پس این موضوع باید در بازاریابی صادرات فرش ماشینی به افغانستان در نظر گرفته شود.

    کشور مالزی

نمونه دیگر کشور مالزی است که اکثر جمعیت آن مسلمان هستند و سلایق آنها شبیه به کشور های مسلمان نشین مانند ایران میباشد و طالب فرش ماشینی  با رنگ های گرم مانند قرمز و گلی و با نقشه های هندسی شکل ، مثل طرح های عشایری و خشتی هستند. وارد کنندگان فرش در این کشور اغلب دو سایز را انتخاب می کنند ؛ فرش های سایز بزرگ برای سالن های عظیم و فرش ماشینی با ابعاد کوچک برای منازل

بازرگانان و تجار فرش کشور مالزی  خواهان خرید عمده فرش ماشینی در دو سایز فرش ماشینی ۶ متری برای محل سکونت و فرش ماشینی سایز بزرگ برای سالن های اجتماعات و سالن های مهمانی هستند.

    کشور ایتالیا

این کشور به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می شود که سلایق مردم ایتالیا در این دو منطقه متفاوت است مردم بخش شمالی به دنبال فرش با رنگ لایت مانند فرش کرم ، نسکافه ای و آبی کم رنگ هستند و مردم بخش جنوبی به دنبال فرش با رنگ های گرم مانند قرمز و لاکی هستند. ایتالیایی ها چه شمالی و چه جنوبی فرش طرح هندسی و فرش بدون محراب و ترنج را می پسندند که در ایران با عنوان فرش ماشینی طرح افشان و فرش طرح خشتی معروف است.

قالی های تولیدی در کشور ایتالیا به صورت قالیچه در سایز های ۱.۵ *۱ و ۲*۲ به صورت سفارشی به منظور صادرات می باشد و در فروش فرش ابعاد بزرگ به دلیل عدم درخواست مشتری فعال نبوده اند.

    کشور هلند

به دلیل طبع لطیف مردم کشور هلند تمایل ویژه ای به رنگ های روشن و لایت دارند  و خریدار فرش سایز کوچک هستند و فرش بالای ۶ متری را نمی خرند حتی اگر اتاق بزرگی داشته باشند تمام آن را فرش نمی اندازند.

    کشور عراق

صادرات فرش به عراق این روزها در حال افزایش میباشد. مردم عراق علاقه مند به فرش ماشینی گردویی و قهوه ای سوخته و فرش های ۵۰۰ شانه طرح ۷۰۰ هستند. آنها ترجیح میدهند فرش زیر پایشان خاب بلندی داشته باشد و در نهایت کشورهای حوزه خلیج فارس مانند اردن و قطر و عمان بیشترین صادرات فرش ماشینی را به خود اختصاص داده اند و علاوه بر خرید فرش سایز استاندارد به دنبال خرید فرش سایز بزرگ یا سایز های سفارشی هستند.

    کشور لبنان

علت گرایش مردم لبنان به فرش ایرانی ، به خاطر طرح و نقوش قالی ایرانی و رنگبندی آن مثل ، لاکی و کرم و سرمه ای و قرمز و روناسی می باشد.

    کشور کویت

علت جذابیت فرش ایرانی در کویت ، به خاطر قدمت و اصالت قالی های ایرانی در رنگ و طرح وجود دارد ، می باشد. مردم کویت به طرح های قدیمی محصولات ایرانی خیلی علاقه مند هستند. فرش هایی که طرح های کمتری در آن ها به کار رفته و ساده تر می باشند.

 

 

قوانین صادرات فرش

 

هر کاری قانون خودش را دارد و صادرات فرش نیز از این قائده مستثنی نیست. صادرات و واردات هر کالایی نیاز به مدارک و اسناد اولیه دارد که شرط اصلی برای وارد شدن به این حیطه است. از داشتن کارت بازرگانی گرفته تا دانستن شماره تعرفه کالا و تهیه شناسنامه فرش صادراتی با این حال، جدا از قوانین عمومی که برای هر کالایی وجود دارد، فرش هایی که از الیاف مصنوعی بافته شده باشند و یا نخ های رنگ شده آن ها کیفیت مناسبی نداشته باشند، نمی توانند به عنوان فرش صادراتی از کشور خارج شوند.

همچنین، براساس آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، هر فرد مسافری تنها قادر است تا 24 مترمربع فرش دستباف را از ایران بیرون ببرد. اما ما توصیه می کنیم برای تسلط بیشتر با این حوزه حتما سری به جدیدترین نسخه کتاب مقررات صادرات و واردات بزنید و از شروط جدید آن درخصوص فرش و سایر کفپوش ها باخبر شوید.

 

تعرفه گمرکی صادرات فرش در ایران

 

همانطور که بالاتر گفته شد، شما به عنوان یک بازرگان باید تعرفه صادرات فرش دستباف و فرش ماشینی را بدانید. معمولا تمامی این کفپوش ها ذیل تعرفه های 5701 تا 5705 قرار دارند. اما برای آنکه به مشکل برنخورید و براساس جدیدترین مقررات پیش بروید، بهتر است جدیدترین نسخه کتاب مقررات صادرات و واردات کالا را مطالعه کنید و از نرخ جدید مالیات ها و تعرفه های گمرکی آگاه شوید.

چگونه صادر کنندگان و تولیدکنندگان "فرش ماشینی" از فرصت های پیش رو استفاده کنند ؟

 

سال ها واردات در تجارت خارجی ایران باعث شده است تا تمرکز بیشتر تجار بروی واردات کالا باشد و شاید مهارت های خوبی در واردات داشته باشیم. اما ما هرگز صادرکنندگان خوبی نبوده ایم و یک دلیل عمده آن به ضعف مهارت های صادراتی برمی گردد مهارت های صادراتی عمدتاً در دو گروه اصلی جای می گیرند و هر صادرکننده باید به خوبی با این مهارت ها آشنا باشد تا اساس یک تجارت موفق و پایدار شکل بگیرد.

اینکه چگونه مشتری بالقوه دست اول را شناسایی کنید، کالا یا خدمات خود را به آنها معرفی کنید، بهترین پاسخ ها را نسبت به نگرانی های و چالش های آنها آماده و ارائه کنید و مهم تر از همه چگونه خریدار بالقوه را متقاعد به خرید کنید.

 

 

صادرات فرش ماشینی به چین

 

کشور چین یکی از پرجمعیت ترین کشور های دنیاست که نیروی کاری خیلی زیادی درون آن وجود دارد با این حال از تمامی شهر ها نیروی کاری جذب می کند آیا می دانید دلیل آن چیست ؟

دلیل این سیاست این است که هرجا نیروی کار بیشتری باشد نرخ دستمزد کمتر است و چون نرخ حقوق کارکنان کم می باشد محصولی که تولید می شود با قیمت پایینی برای کارفرما تمام خواهد شد از این رو باعث شده که صادرات محصولات چین به تمامی نقاط جهان با رشد فراوانی مواجه شود.

آن قدر که صادرات کشور چین زیاد شده برخی از تولید کنندگان بقیه کشور ها را به زانو در آورده است و همچنین به خیلی از چرخه های اقتصادی ضربه وارد نموده اند.

تنها کالایی که چین نتوانسته است در تولید آن با ایران رقابت کند فرش است. فرش ایرانی ، در دنیا شهرت بسیار دارد و بسیاری از کشورها می خواستند در زمینه تولید فرش ، با ایران رقابت کنند ولی به علت تجربه ناکافی در بافت فرش شکست خوردند و مجبور شدند به واردات فرش ایرانی تن در دهند. کشور چین نیز ، نتوانست مانند فرش ایرانی تولید کنند. از این رو صادرات فرش ایرانی به چین افزایش پیدا کرد.

از آنجایی که تاجران چینی خیلی مشتاق فرش های ایرانی هستند و تولید کنندگان ایران نیز علاقه ای به صادرات به چین دارند این باعث شده که رابطه خوبی بین تولید کنندگان ایرانی و تاجرانی چینی شکل گیرد.

بعضی از تولید کنندگان هستند که نظر تاجران چینی را جذب خود کرده اند  و توانسته اند داد و ستد با این قطب اقتصادی دنیا را شروع کنند که از جمله یکی از این تولید کنندگان شرکت فرش دیوان کاشان است که با استفاده از دستگاه های پیشرفته و کیفیت بالای تولید در فرش ۱۲۰۰ شانه ، ۱۰۰۰ شانه و ۷۰۰ شانه و همچنین استفاده از بهترین مواد اولیه برای تولید فرش در شرکت فرش دیوان کاشان است که توانسته نظر تاجران چینی برای صادرات فرش ماشینی به کشور چین را جذب خود کنند.

توجه به سلایق کشورهای وارد کننده ، شرکت در نمایشگاه های بین المللی ، استفاده از بهترین الیاف از جمله رمز موفقیت و پیشرفت این کشور در زمینه صادرات فرش بوده است.

از مهمترین سوالاتی است که یک یک صادرکننده باید در مورد آن بداند.  این دسته مهارت ها، مهارت های ارتباطی است که نیاز هر صادرکننده حرفه ای است!اما برخی مهارت ها، مهارت های فنی و تکنیکی هستند مثل اینکه هزینه حمل ونقل و بیمه با خریدار است یا فروشنده، حمل ونقل کالا باید به چه صورتی انجام شود، محل تحویل کالا کجاست؟ شیوه های دریافت ارز صادراتی چگونه است و هزاران سؤال دیگر که پاسخ آنها در مهارت های فنی صادرات نهفته است.

تقویت مهارت های ارتباطی و فنی مانند دو بال می توانند تا حد زیادی موفقیت یک صادرکننده را رقم بزنند.


نویسنده : شرکت فرش زمرد کاشان

منبع : شرکت فرش زمرد کاشان

کلمات کلیدی: صادرات فرش ماشینی ، قوانین صادرات ، تعرفه گمرکی صادرات فرش ، بازاریابی فرش

برچسب ها: